Sayfa Yükleniyor...
E-Ticaret Zirvesi’nde konuşan İTO Başkan Yardımcısı Kızılgüneşler, e-ticaret firmalarının dünyaya hükmettiğini, Türkiye’de 54 milyon internet kullanıcısından 6 milyonunun online alışveriş yaptığını söyledi
KENAN YEŞİL
İzmir Ticaret Odası (İTO) ve Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) işbirliğiyle İTO’da E-Ticaret Zirvesi düzenlendi. Zirveye, hepsiburada.com, Google Türkiye, Akakçe, Mediamarkt, Boyner, E-Bebek gibi şirketlerin temsilcileri katılırken, katılımcılar e-ticaret konusundaki deneyimlerini paylaştı. Zirvenin açılışında konuşan İTO Başkan Yardımcısı Emre Kızılgüneşler, e-ticaret sektörünün, gün geçtikçe büyüyen bir sektör olduğunu belirterek, “E-ticaret sektöründe dünyada Amazon, E-Bay, Alibaba gibi dev e-ticaret firmaları var. Bu firmalar yarattıkları ekonomik değer ile büyük sanayi devlerini geride bıraktı. Amazon’un piyasa değeri bugün 900 milyar dolara ulaşırken, 935 milyar dolarlık piyasa değerine sahip Apple ile arasındaki fark daha da azaldı. Bu piyasa değerleri birçok ülkenin milli gelirinden daha büyük. Çok değil birkaç yıl önceye kadar sanayi ve enerji firmaları, dünyanın en büyük firmaları arasında yer alırdı. Artık en başta teknoloji firmaları var. Apple, Google, Facebook gibi teknoloji ve e-ticaret firmaları çok daha fazla katma değer yaratıyor, dünyaya hükmediyor” diye konuştu.
CAZİBESİ ARTIYOR
ETİD, Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) ve Deloitte çalışmaları sayesinde hazırlanan e-ticaret verilerini paylaşan Kızılgüneşler, “Ülkemizde de e-ticaret sektörü son yıllarda hızlı bir büyüme gösterdi. Türkiye’de 54 milyon internet kullanıcısı var. Bu kullanıcıların 6 milyon adedi online alışveriş yapıyor. Online alışveriş oranı Türkiye’de 2017 itibariyle yüzde 43. İngiltere’de bu oran yüzde 78, Güney Kore’de yüzde 74, Almanya’da yüzde 74, İsveç’te yüzde 70, ABD’de ise yüzde 69. Online alışverişi en çok giyim ve spor malzemesi, ev eşyası, seyahat ve elektronik alışveriş amacıyla kullanıyoruz. Oturduğumuz yerden sipariş veriyor, ürünler evimize, iş yerimize kısa sürede ulaşıyor. Sipariş vermek kolaylığı, ürün çeşitliliği ve uygun fiyatlar nedeniyle e-ticaretin cazibesi her geçen gün artıyor” şeklinde konuştu.
GÜVENLİK ENDİŞESİ
E-ticaret sisteminin en büyük probleminin güvenin tam oluşmaması olduğunu belirten Kızılgüneşler, “Bugün hala birçok tüketici internetten ürün almaya şüpheyle yaklaşıyor. Ürünleri yerinde görme alışkanlığı, ödemede güvenlik kaygıları ve ürünü teslim alma konusunda hala yaşanan sorunlar var. Ancak e-ticaret sistemi tamamen kayıtlı bir sistem. Devletin kayıt dışıyla mücadelesi konusunda da işine yarayacak ve vergi denetim mekanizmasını güçlendirecek bir sisteme sahip. Bir taraftan da e-ticaret siteleri müşteri memnuniyetini en iyi şekilde sağlamak zorunda. Müşteri bilgilerinin üst düzey güvenlik sistemleriyle korunması gerekiyor. Siparişler en kısa sürede ulaştırılmalı. Hız ve kalite konusunda en iyiyi yakalamak zorundalar. E-ticaret sektörünün gelişmesi ve dünya ortalamalarına göre daha fazla büyümeye devam etmesi için bilgi ekonomisine dayalı bir dönüşüm ve yönetim ağı oluşturmalıyız. Geleceğin teknolojilerini tartışmalıyız. Dijital ekonomiyle ilgili çalışmaları hızlandırmalıyız. 5G hem yüksek hız, hem de yüksek kapasite ile dijital dönüşümün ülkemizde gerçekleşmesi için en kritik adımlardan biri. Yeni Hükümetimizin bu teknolojiyle ülkemizi en kısa sürede buluşturmasını bekliyoruz” ifadelerini kullandı.
“İNTERNET VE PERAKENDE İÇ İÇE”
ETİD Yönetim Kurulu Başkanı ve Hepsiburada Uluslararası Grup Başkanı Emre Ekmekçi ise yaptığı konuşmada, ETİD’in 10 seneden beri Türkiye’de e-ticaretin büyümesi ve anlaşılması, tüketici ve hükümet organları ve ticaret yapan firmalar nezdinde e-ticareti ileri götürmek için kurulan bir dernek olduğunu belirterek, “E-ticaretin yüzde 90’ın üzerinde bölümünü temsil ediyoruz. Amacımız Türkiye’deki dijital dönüşümün bir öncüsü olmak. E-ticaret denince geleneksel olarak perakendenin karşısında duran bir sektör anlaşılırdı. Aslında perakendenin dönüşümüne öncülük eden, büyümeye öncülük eden bir sektör. İnternet ve geleneksel perakende artık iç içe geçmiş durumda” diye konuştu.
4 GÜNDEM MADDESİ
ETİD’in 2018 gündeminde 4 ana madde olduğunu ifade eden Ekmekçi, “Türkiye’nin e-ihracatını artıracak her türlü girişim konusunda çalışmalar yapıyoruz. Türkiye’nin tekstil alanında ihracat yapabilecek ciddi altyapısı bulunuyor. Taşımada PTT konusunda ve özel şirketlerin taşıma destekleriyle e-ihracatta öncü olacağımızı görüyoruz. E-ithalat konusu da var. Türkiye’ye gelecek ürünlerin rekabetsel sorunlara yol açmaması konusunda çalışmalarımız bulunuyor. Kişisel verilerin korunması konusu var. Firmaların kişisel verilerin korunmasına uygun olarak iş yapmaları konusunda çalışıyoruz. Dördüncü maddemiz de güven konusu. Firmalara, güven damgası verilmesi konusu da gündemimizde” şeklinde konuştu.
TÜRKİYE’DE BÜYÜYOR
ETİD Genel Sekreteri Ömer Gürkan ise, ETİD olarak 2007 yılında 10 firmayla yola çıktıklarını bugün ise 50’nin üstünde üyeye sahip olduklarını ifade ederek, “Dernek olarak Türkiye’de e-ticarete ilişkin hukuki altyapının oluşması yönünde çalışmalar da bulunuyoruz. 2008 yılıyla özel alışveriş sitelerinin gelmesi, fırsat sitelerinin oluşmasıyla, sektör rakam olarak öne çıktı hem de biz daha fazla kitlelere ulaşabildik. Türkiye e-ticareti, her sene büyüyor. 2017’ye geldiğimiz de hazırladığımız raporda ortalama yüzde 30-32 büyüyoruz. Bu büyüme bize yeterli değil. Rakamlar şimdi şimdi büyüme başladı. E-ticaretin 2017 bilançosu 42,2 milyar TL. Her sene yüzde 30 büyüyoruz. İnsanlar hem mobilden araştırıyor hem internetten araştırıyor. Her yerden müşteri ulaşmak istiyor. Önümüzde daha çok yolumuz var, bu büyümeler artarak devam edecek. Biz de bu büyümenin devam etmesi için dernek olarak var gücümüzle çalıyoruz. Hükümetimizin de e-ihracat hedefi çok yüksek. 350 milyar dolar hedefi var. Bu hedefi de inşallah sağlamış olacağız” ifadelerini kullandı.
Haber Merkezi