- Gündem
- 22.04.2025 00:45
Dünyada birçok ülkede her ayın son cuması gerçekleştirilen Critical Mass Bisiklet Aktivitesinin 76ncısı İzmirde düzenlendi
EMİRCAN IŞILDAK - Critical Mass' Bisiklet Aktivitesinin 76.sı önceki gün akşam İzmir'de gerçekleşti.
100ün üzerindeki bisiklet kullanıcı ile Konak Meydanı'ndan saat 19.00da başlayan tur, şehrin ana trafik arterleri olan Çankaya, Basmane, Cumhuriyet Meydanı, Lozan Kapısı, Alsancak Garı ve Talatpaşa Bulvarı'ndan geçerek Gündoğdu Meydanı'nda son buldu.
HAKLARINI DİLE GETİRDİLER
Bir saate yakın yaklaşık 7 kilometre mesafede süren tur boyunca bisikletliler, trafikte yer alma haklarını otomobillerle birlikte yollarda yolun dibinde kaldırım kenarında değil birer araç olarak yolun şeritlerinde seyir halinde bulunarak dile getirdi. Organizasyonda konuşan Perşembe Akşamı Bisikletçileri yöneticilerinden Tanzer Kantık, bisikletlerin kent içi trafikte daha fazla yer alması gerektiğini ifade etti.
ARAÇLAR DA DESTEK VERDİ
Turun yarıdan fazlası sadece sağ şerit değil tüm şeritler kullanılarak yapılmasına rağmen sürücülerin baskın olarak duyulan bir şikayet, korna vb. tavırları görülmedi. Zaman zaman belediye otobüslerinden, otomobillerden turu ve hareketi destekleyen selamlayıcı korna sesleri de duyuldu. Bazen de karşı yönde evine gitmeye çalışan ama trafikte sıkışıp kalmış sürücülerle eğlenceli diyaloglara girildi. Ana sloganlarından birisi Arabadan in bisiklete bin olan Critical Mass katılımcıları zaman zaman durdukları yerlerde, kavşaklarda bisikletlerini havaya kaldırarak turu Gündoğdu Meydanı'nda sonlandırdı.
ÇÖZÜM TRAFİKTEN ARINDIRMAK
Perşembe Akşamı Bisikletçileri yöneticilerinden Tanzer Kantık ise organizasyonun önemine vurgu yaparak, İzmir'in coğrafi olarak birçok yerine bisiklet ile ulaşım mümkün. Geçmişten günümüze gelen plansız kentleşmenin getirdiği sorunları aşmak için yeni yollar yapmak, fosil yakıt tüketen araçlara daha fazla yer açmak bir çözüm değil. İki şeritli bir yolu 3 şeride çıkarmak yapılaşma sebebi ile zaten mümkün değilken, bunu yapabildiğiniz noktalarda ek yollar da zamanla yine araçlar tarafından doldurulmakta ve yapılan yatırım bir süre sonra yok olmaktadır. Her gün trafiğe katılan araç sayısı da göz önüne alındığında şehir merkezlerinde sadece bisiklete değil, yayalara ve engellilere de hareket alanı kalmamaktadır. Çözüm trafiğin daha rahat akacağı geniş yollar yapmak değil tam aksine çağdaş batı şehirlerinde olduğu gibi trafikten arındırılmış alanların arttırılması ve yayalaştırılma uygulamalarıdır. Ayrıca yine birçok uygar kentte şehir merkezinde uygulanan Trafic Calming uygulaması yani bazı kesimlerde hızı 30 kilometre saat ile sınırlandırmak ve bunu aktif denetlemek şehirleri daha yaşanabilir kılıyor. Tatil için yurtdışındaki şehirlere gittiğimizde yürüyerek gezdiğimiz birçok şehirdeki dinginliğin ve güzelliğin buradan geldiğini biliyoruz ve İzmir'in de bu kentler gibi daha yaşanabilir bir kente dönüştürülebileceğini söylüyoruz dedi.
CRİTİCAL MASS NEDİR?
Karayolları Trafik Kanununun bisikleti bir araç olarak tanımladığı, kendisine tahsis edilmiş ve ayrılmış bir yol olmayan güzergahlarda bisikletlerin en sağ şeridi ortalayarak kullanabileceği ve hatta iki bisikletin en sağ şeritte yan yana seyredebileceği hemen hemen bir çok araç sürücüsü tarafından bilinmemektedir. Critical Mass bu sebeple bisiklet kullanıcılarının trafikte rahatça bir araç gibi yer alması ve sürücülerin bisikletlilere dair farkındalığının artırılması için önemli bir hareket.