Sayfa Yükleniyor...
Alman otomotiv lideri Volkswagen, Avrupada yaşanan durgunluk sonrası üretimini yavaşlatma kararı aldı. Volkswagene İzmirden tedarik sağlayan otomotiv yan sanayi üreticileri ise bir daralma yaşanacağını ancak ciddi bir kriz doğurmayacağı görüşünde birleşti
ÖZKAN PEKÇALIŞKAN
Volkswagenin Avrupada yaşanan ekonomik durgunluk sonrası üretim yavaşlatma kararı alması İzmir otomotiv sektöründe de daralamaya neden olacak. Üst sekmende A Plus tüketici için ürettiği Golf ve Passat modellerinde 170 bin daha az üretecek olan otomotiv devi, diğer modellerindeki üretimlerini sürdürecek.
Avrupa için ürettiği araçlarda böyle bir karar alan firma, Türkiye için ürettiği araçların üretiminde bir yavaşlatma kararı henüz almadı. Türkiyede 2016 Mayıs ayında trafik kaydı yapılan, 71 bin 109 adet otomobilin yüzde 12,5ini oluşturan Volkswagen en çok satılan ikinci marka olmayı sürdürüyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2016 yılı mayıs ayı motorlu kara taşıtları rakamlarına göre trafiğe kayıtlı araç sayısı mayıs ayı sonu itibarıyla 20 milyon 456 bin 556 oldu.
VOLKSWAGENİN KARARI ÜLKEMİZLE ALAKALI DEĞİLDİR
Volkswagenin aldığı üretim yavaşlatma kararının temel nedenini Avrupadaki durgunluk olarak değerlendiren EGOD (Ege Otomotiv Derneği) Başkanı Mustafa İduğ, Türkiyede açık ara lider olan Volkswagenin bu kararı ülkemizle alakalı değildir. Tamamen Avrupada yaşanan satış azlığından kaynaklanan bu durum, Türkiyedeki satış hızını etkilemeyecek. Ancak tedarikçilerde bir daralmaya neden olacak diye konuştu.
SEBEP AVRUPADAKİ YAVAŞLAMA
Volkswagenin aldığı üretim yavaşlatma kararının temel nedenini Avrupadaki durgunluk olarak değerlendiren EGOD (Ege Otomotiv Derneği) Başkanı Mustafa İduğ, Volkswagen, Avrupada satışlarının yavaş gitmesinden dolayı üretimini yavaşlatma kararı aldı. Bu kesinlikle üretimi durdurma kararı değildir. Sadece Avrupa için yavaşlatma kararı alındı. Çünkü ellerinde inanılmaz bir stok var. Elindeki stokların satış hızı yavaşladığından dolayı üretimi yavaşlatma kararı aldı. Yani günde 10 araba yerine 5 araba üretecek. Avrupa ekonomisinde yaşanan yavaşlama nedeniyle böyle bir karar alındı ifadelerini kullandı.
TÜRKİYEDE SORUN YOK
Türkiyede açık ara lider olan Volkswagenin bu kararının Türkiyeyle alakalı olmadığını belirten İduğ, sözlerini şöyle tamamladı: Tamamen Avrupada yaşanan satış azlığından kaynaklanan bu durum, Türkiyedeki satış hızını etkilemeyecek. Volkswagen Türkiyedeki süreçler aynı şekilde devam ettirecek sadece Avrupa için böyle bir karar aldı. O konuda bir sorun olmayacak. Ancak Volkswagene yedek parça desteği sağlayan İzmirdeki firmalarımızda bir daralma yaşanacak. Önceden 3 aylık sipariş veriliyorsa bu 1,5 aya düşebilir. Zaten üretimin düşürüleceği için daralma olmaması mümkün olmaz. Tedarikçilerde yavaşlama olacak ama kesinlikle durmayacak. Tedarik akışı devam edecek sadece eskisi kadar olmayacak.
PROBLEM UZUN SÜRELİ OLMAZ
İzmir otomotiv sektörünün çok fazla etkileneceğini düşünmediklerini belirten EBSO Meclis Üyesi Süha Kahraman, konuyla ilgili şunları söyledi: Çünkü Alman hükümeti de devreye girerek, sorunu giderdiklerini açıkladılar. 1-2 haftaya kadar da toparlanma olacağını daha dün konuştuk. İzmirden tedarikçi olan firmalar tabi ki etkilenecek. Ancak bu çok ciddi ya da uzun süreli olmaz. Çünkü üretim hala sürdürülecek. Sadece üretimde yavaşlamaya gidecekler. Tedarikçilerin de bu süreci bir şekilde atlatacağını inanıyorum.
SÜREÇ BİZİ FAZLA ETKİLEMEZ
Volkswagene direk tedarikçi olarak çalışmadıklarını in direkt çalıştıklarını belirten EBSO Otomotiv Yan Sanayi Meslek Komitesi Üyesi Özer Küçükgöl, Müşterim Volkswagenin tedarikçisi ancak onlarda da ciddi bir problem yok. Bu sürecin bizi çok etkileyeceğini düşünmüyorum. Çünkü 2 günde anlaşmaya varıldı. Bu süreçte sadece Golf ve Passat üretimi durdu. Bin tane üründen 2 tanesi durdu. O da sadece 2 gün. Bu sizce ne kadar etkiler? Bu kadar büyük bir firmanın bütün üretiminin durduğu haberleri asılsızdır. Üretimi durduğu söyleyen tedarikçi Almanya televizyonunda anlaştıklarını ve sevkiyata başladıklarını da açıkladı. Zaten Almanya Aşağı Saksonya İçişleri Bakanı firmanın yönetim kurulu üyesi olduğu için anlaşma hızlandı. Hukuki süreç başlatılmadan anlaşmaya varıldı. Ayni gemide devam edecekler. Bu süreç Türkiyeyi ve İzmir otomotiv ekonomisini çok etkilemez. Almanyanın tansiyonu arttığında Türkiyedeki dövizin tansiyonuna bakmak gerekir. Asıl sorun o olur diye konuştu.
Haber Merkezi