Otizmin tedavisi özel eğitimdir

Otizmin tedavisi hakkında konuşan Prof.Dr. Burcu Özbaran, “Otizm, çocuğun sosyal ve bilişsel gelişimini etkileyen nöropsikiyatrik, gelişimsel bir hastalıktır” dedi


  • Oluşturulma Tarihi : 01.04.2018 09:35
  • Güncelleme Tarihi : 01.04.2018 09:35
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
Otizmin tedavisi özel eğitimdir

Nisan ayı Birleşmiş Milletler tarafından bütün dünyada Otizm Farkındalık Ayı, 2 Nisan ise Otizm Farkındalık Günü olarak kutlanıyor. Otizmde erken teşhisin önemli olduğunu söyleyen Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Hastanesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof.Dr. Burcu Özbaran, “Otizm, beyin gelişimiyle ilgili bir hastalıktır. Otizmin belirtileri arasında, göz kontağı kuramama, seslenince bakmama, komut almama, söyleneni anlamama, kendi dünyasında yaşıyormuş gibi izlenim yaratma, takıntılar, değişik el ve beden hareketleri, sosyalliğin az olması, diğer çocuklarla iletişiminin olmaması, ortak dikkat dediğimiz, siz bir şey gösterdiğinizde o şeye bakmaması, parmak ucunda yürüme, tek düze oyunlar oynama, mesela arabanın kendisi ile değil,

sadece tekerlekleri ile ilgilenme, dönen cisimlere ilgi duyma ve yaşından

beklenen düzeyde dil gelişiminin olmaması gibi belirtiler görülebilir” dedi.

BELİRTİLERİ

Dil gelişiminin yeterli düzeyde olduğu çocuklarda da otizm görülebildiğini ifade eden Prof. Dr. Özbaran, “Diğer yaşıtları gibi 1-2 yaşında konuşmaya başlayabilir ama konuşmanın içeriği, karşılıklı sohbet edip edememesi, zamir kullanımı burada önemlidir. Tonlama ve vurgulama güçlükleri, kendisinden 3’üncü tekil kişi olarak bahsetmesi, sorulanlara yandan

yanıtlar vermesi ve sohbeti sürdürememesi gibi durumlarla da karşılaşılabiliyoruz” diye konuştu.

ÖZEL EĞİTİMDE AMAÇ

Otizmin en temel tedavisinin eğitim olduğunu belirten Prof.Dr. Özbaran, “Özel eğitimin amacı; beyindeki bozuk yapılanmanın toparlanıp normal seviyeye getirilmesi. Otizmin, beyin hücreleri arasındaki bağlantıların bazı yerlerde çok fazla, bazı yerlerde eksik olmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. Özel eğitimde amaç bu durumu, yaşıtlarına uygun normal

seviyeye getirmektir” dedi.

Otizm Spektrum Bozukluğu da olarak tanımlanan bu hastalıkta belirtilerin

geniş bir yelpazede yer aldığının altını çizen Prof.Dr. Özbaran, “Çocuğun

bireysel ihtiyacını esas alan özel eğitim temeldir. Bu eğitimlerin içerisinde

uygun olan çocukta konuşma terapisi oldukça önemli bir rol oynar, konuşma

terapisiyle konuşmanın desteklenmesi gerekir” dedi.

PSİKİYATRİK TANILARIN TEDAVİSİ

Çocuğun esas tedavisinin özel eğitimden geçtiğini fakat bazen otizmin yanında eşlik eden başka hastalıklara da rastlandığını söyleyen Prof.Dr. Özbaran, “Otizme dikkat eksikliği, hiperaktivite bozukluğu, duygudurum ve kaygı bozuklukları gibi başka hastalıklar da eşlik edebilir. Onların da psikiyatrik tedavisi yapılmalıdır. Yani özel eğitimin kalitesini düşürecek her şeyin mutlaka tedavisi gerek, hastalığa uygun psikofarmakolojik tedavi yapılmalıdır” diye konuştu.

Tedavi sürecinde anne babanın bilgili olmasının önemini vurgulayan Prof.Dr. Özbaran, özel eğitime giden çocuk için sürekliliğin önemini ve neredeyse çocuğun uyumadığı her anın özel eğitime dahil edilmesi gerektiğini söyledi. Ayrıca, çocuğun insanlarla sosyal ilişki içinde olması ve tablet, telefon, bilgisayar, televizyon gibi teknolojik aletlerden uzak durması gerektiğini sözlerine ekledi.  Ege Ajans

Haber Merkezi