Sayfa Yükleniyor...
Otizmin tedavisi hakkında konuşan Prof.Dr. Burcu Özbaran, Otizm, çocuğun sosyal ve bilişsel gelişimini etkileyen nöropsikiyatrik, gelişimsel bir hastalıktır dedi
Nisan ayı Birleşmiş Milletler tarafından bütün dünyada Otizm Farkındalık Ayı, 2 Nisan ise Otizm Farkındalık Günü olarak kutlanıyor. Otizmde erken teşhisin önemli olduğunu söyleyen Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Hastanesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof.Dr. Burcu Özbaran, Otizm, beyin gelişimiyle ilgili bir hastalıktır. Otizmin belirtileri arasında, göz kontağı kuramama, seslenince bakmama, komut almama, söyleneni anlamama, kendi dünyasında yaşıyormuş gibi izlenim yaratma, takıntılar, değişik el ve beden hareketleri, sosyalliğin az olması, diğer çocuklarla iletişiminin olmaması, ortak dikkat dediğimiz, siz bir şey gösterdiğinizde o şeye bakmaması, parmak ucunda yürüme, tek düze oyunlar oynama, mesela arabanın kendisi ile değil,
sadece tekerlekleri ile ilgilenme, dönen cisimlere ilgi duyma ve yaşından
beklenen düzeyde dil gelişiminin olmaması gibi belirtiler görülebilir dedi.
BELİRTİLERİ
Dil gelişiminin yeterli düzeyde olduğu çocuklarda da otizm görülebildiğini ifade eden Prof. Dr. Özbaran, Diğer yaşıtları gibi 1-2 yaşında konuşmaya başlayabilir ama konuşmanın içeriği, karşılıklı sohbet edip edememesi, zamir kullanımı burada önemlidir. Tonlama ve vurgulama güçlükleri, kendisinden 3üncü tekil kişi olarak bahsetmesi, sorulanlara yandan
yanıtlar vermesi ve sohbeti sürdürememesi gibi durumlarla da karşılaşılabiliyoruz diye konuştu.
ÖZEL EĞİTİMDE AMAÇ
Otizmin en temel tedavisinin eğitim olduğunu belirten Prof.Dr. Özbaran, Özel eğitimin amacı; beyindeki bozuk yapılanmanın toparlanıp normal seviyeye getirilmesi. Otizmin, beyin hücreleri arasındaki bağlantıların bazı yerlerde çok fazla, bazı yerlerde eksik olmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. Özel eğitimde amaç bu durumu, yaşıtlarına uygun normal
seviyeye getirmektir dedi.
Otizm Spektrum Bozukluğu da olarak tanımlanan bu hastalıkta belirtilerin
geniş bir yelpazede yer aldığının altını çizen Prof.Dr. Özbaran, Çocuğun
bireysel ihtiyacını esas alan özel eğitim temeldir. Bu eğitimlerin içerisinde
uygun olan çocukta konuşma terapisi oldukça önemli bir rol oynar, konuşma
terapisiyle konuşmanın desteklenmesi gerekir dedi.
PSİKİYATRİK TANILARIN TEDAVİSİ
Çocuğun esas tedavisinin özel eğitimden geçtiğini fakat bazen otizmin yanında eşlik eden başka hastalıklara da rastlandığını söyleyen Prof.Dr. Özbaran, Otizme dikkat eksikliği, hiperaktivite bozukluğu, duygudurum ve kaygı bozuklukları gibi başka hastalıklar da eşlik edebilir. Onların da psikiyatrik tedavisi yapılmalıdır. Yani özel eğitimin kalitesini düşürecek her şeyin mutlaka tedavisi gerek, hastalığa uygun psikofarmakolojik tedavi yapılmalıdır diye konuştu.
Tedavi sürecinde anne babanın bilgili olmasının önemini vurgulayan Prof.Dr. Özbaran, özel eğitime giden çocuk için sürekliliğin önemini ve neredeyse çocuğun uyumadığı her anın özel eğitime dahil edilmesi gerektiğini söyledi. Ayrıca, çocuğun insanlarla sosyal ilişki içinde olması ve tablet, telefon, bilgisayar, televizyon gibi teknolojik aletlerden uzak durması gerektiğini sözlerine ekledi. Ege Ajans
Haber Merkezi