Öncelikle okulların açılması ile birlikte ilk defa okula başlayan çocuklar için yeni ve ilk başta biraz zorlayıcı ama bir o kadar da heyecanlı bir dönem başlıyor. Bu dönem hem ebeveynler için hem de çocuklar için nasıl daha sağlıklı geçer ve daha az zorlayıcı olur?
Bu sürecin zorlayıcı olan kısımlarının en başında çocuğun okula alışmasının ve yaşadığı ayrılık anksiyetesinin yüksek olması gelmektedir. Yaz boyunca daha esnek sınırların ve saatlerin aile ile geçirilen zamanın bitip sorumluluklarla birlikte okula gitmek için ayrılmanın geldiği zaman çocuklar için zorlayıcı şekilde karşılanılabilir. Ayrılık anksiyetesi çocukları, ebeveynleri ve öğretmenleri oldukça zorlayan bir konu. Ayrılık anksiyetesi için çocukların süreç içinde daha da sorunlar yaşamadan ailelerin bir klinik psikoloğa ya da bir çocuk psikiyatristine başvurmaları süreci daha sağlıklı yönetmeleri için oldukça önemlidir. İlk 1 hafta içinde çocukların okulla ilişkisi düzelmemişse, annesinden ayrılmak istemiyorsa o zaman daha vakit kaybetmeden bir uzmanla görüşmekte geç kalmamak gerekmektedir.
Bunun dışında dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu da çocukların okula uyumunu zorlaştıran, akademik yönden çcoukların olumsuz etkilenmesine sebep olan bir etken. Ailelerin süreç içinde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu semptomlarına yönelik test yaptırması ve bir uzman tarafından çocuğun değerlendirilmesi çocuğun gelişim sürecini ve akademik başarısını olumlu etkileyecektir.
Bunun yanında akran zorbalıkları. Akran zorbalıkları çocukların hem akademik başarısını hem de ruh sağlığını oldukça kötü etkileyen bir davranış problemidir. Bunu öncelikli çözümü ailelerin çocuklarını evde bilgilendirip farkındalık yaratmaları ile gerçekleşmektedir. Çoğu çocuk yaptığı davranışın bir zorbalık olduğunu farkında olmadan çevresindeki arkadaşlarına zorbalık uygulamakta ve bununla ilgili bilinçlendirilmemiştir. Bu konuda ailelerin hem akran zorbalığından çocuklarını koruması hem de süreç içinde çocuklarını bilgilendirmesi gerekmektedir.
Çocuğun okula hazır olup olmadığını anlamada ruhsal ve nörolojik olarak çocuğu değerlendirmek için ailelerin geç kalması. Bu süreç bazen uzar bazen de kısa sürer fakat ailelerin burada alışma dönemi olarak görmesi, sürecin giderek uzaması ve çocuğun okula gitmek istememe talebinin sürekli karşılanması okulla ilgili sorunun giderek büyümesine sebep olmaktadır.
Bunun dışında çocukların zekaları ile ilgili etiketleme ve öngörme. Zeki ama çalışmıyor ya da zeki değil ama akıllı gibi etiketlemeler. Çocukların gerçek potansiyellerini öğrenmek ve güçlü, zayıf yönlerini ortaya çıkarmak ruh sağlığı uzmanlarının alanıdır. Bunun dışında herhangi bir bireyin çocukların zeka seviyeleri ve yönelimlerini tahmin etmeye ve bunlar üzerinde yorum yapamaya yetkisi yoktur. Çocukların gerçek potansiyellerini öğrenmede ve güçlü zayıf yönlerini çalışmada oldukça engel olarak görülmektedir.
Çocuklarınızı ruh sağlığı uzmanına getirmek çocuğunuzda bir problem olduğuna ya da problemli bir çocuğunuz olduğuna işaret eden şeyler değildir. Bir sorunu görmezden gelmek, o sorunun daha da büyümesine sebep olabilir. Çocuklar bazen sorunları kendi başlarına ya da sizlerin yardımı ile çözemeyebilir ve bu da gayet normaldir. Sorunlu davranışlarının olması çocukların problemli olduğuna değil bazen anlaşılmadıklarına işaret etmektedir. Bunun içinde onlar dili olan oyun terapileri, ya da çocuklara özgü psikoterapi yöntemleri onlara ulaşmada ve yardımcı olmada destek olacağı gibi sorunlu davranışı da ortadan kaldırcaktır.