- Gündem
- 21.06.2025 00:53
Evde sağlık ve bakım hizmetlerinde yetki karmaşası nedeniyle kalitenin düştüğünü iddia eden Sağlık Sen 1 Nolu Şube Başkanı Özgür Yıldırım, önemli açıklamalarda bulundu
MEHMET ŞERİF TOPRAK
Sağlık Sen 1 Nolu Şube Başkanı Özgür Yıldırım, evde sağlık ve bakım hizmetlerinde yetki karmaşası yaşandığını ifade etti.
Yıldırım, evde tedavi görmesi gereken hastalara, il sağlık, halk sağlığı, belediyeler ve özel sektörün baktığını bu durumun da hizmet kalitesini düşürdüğünü iddia etti.
YETKİ VE İŞLEYİŞ KARMAŞASI
Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğünün 10 Mart 2005 tarihinde yürürlüğe giren sağlık hizmetlerinin maliyetini düşürmek ve verimi ve halkın memnuniyetini artırmak amacıyla kurulan evde bakım hizmetleri, toplum tarafından memnuniyetle karşılandığını anlatan Yıldırım, Bu hizmet Sağlık Bakanı Recep Akdağ ile birlikte sağlıkta dönüşümün hasta ve hasta yakınları tarafından memnuniyetle karşılanan bir yönüdür. 12 yılın sonucunda evde bakım hizmeti hız kazanırken, şu an kamu, özel sektör ve belediyeler bu hizmeti vermektedirler. Kamuda özellikle Sağlık Bakanlığı bünyesinde yer alan Halk Sağlığı, İl Sağlık ve Kamu Hastaneler Kurumu, özelde özel tıp merkezleri, evde bakım birimleri ve belediyelerin bu hizmeti vermesi, sistemde yetki ve işleyiş karmaşasına neden olmaktadır. Özel sektörün para' olarak, belediyelerin 'oy kapısı' olarak gördüğü bu sistemin Sağlık Bakanlığı tarafından yeniden revize etmesi gerekmektedir" açıklamasında bulundu.
İSRAF SÖZ KONUSU
Örneğin Karşıyaka'da yaşanan bir olayın bu karmaşanın en iyi göstergesi olduğunu ifade eden Yıldırım, Bir hastaya 3 kurumdan (kamu hastaneler kurumu, belediye, il sağlık müdürlüğü) birbirinden habersiz bir şekilde gidildiği ortaya çıkmıştır. Hastaya kamu hastaneler kurumundan giden ekibin tedavi yaptığı, diğer iki kurumun da hastaya müdahale edemediği görülmüştür. Bu koordinasyonsuzluk yüzenden hem zamandan hem de kamu kaynakları israf edilmiştir. Aynı zamanda hizmet bekleyen diğer hastaları mağdur edilmiştir. Bununla beraber, Sağlık Bakanlığı, kamu hastaneleri, İl Sağlık ve Halk Sağlığı Müdürlüğü belediyenin yürüttüğü Evde Sağlık ve Bakım hizmetlerinin takibini yapamamaktadır" dedi.
ÇÖZÜM İÇİN DOSYA HAZIRLANDI
Sağlık Sen 1 Nolu Şube olarak sorundan beslenen değil, çözüm odaklı sendikacılık anlayışı gereği evde sağlık ve bakım hizmetlerinde yaşanan sıkıntılara çözüm önerileri hazırladıklarını belirten Yıldırım, Sendikamızın Çözüm Masası olarak gelen şikayet ve yaptığı çalışmalar neticesinde evde sağlık hizmetlerinde yaşanan sorun ve karmaşanın çözüme kavuşturulması için bir dosya hazırladık" dedi.
TEK MERKEZ VURGUSU
Yıldırım, dosyada yer alan maddeleri sıraladı: Sağlık Bakanlığı bünyesinde İl Sağlık Müdürlüğü koordinatörlüğünde oluşturulacak tıpkı 112 acil sağlık hizmetlerindeki çağrı merkezinin oluşturulması gerekmektedir. Tüm talepler bu hat üzerinden değerlendirilmeli. Ayrıca bu hatta görevli yetkililer palyatif bakım servislerinde boş yatakların durumu bilmeli ve hasta yönlendirmesini tek merkezden gerçekleştirilmelidir. Bir bilgisayar programı sayesinde veri tabanı oluşturulmalıdır. Tüm evde sağlık ve bakım hizmeti alan hastaların bu veri tabanında tedavisinden bakımına kadar tüm bilgilerinin kaydı yapılmalıdır. Gelen çağrılar, ekibin hastaya yönlendirilmesi, hastanın hastaneye sevki, verilen ilaç ve tedaviler bu veri tabanına işlenecek, sistemin paydaşları olan Sağlık Bakanlığı, İl Sağlık, Halk Sağlığı yetkilileri tarafından tüm bu bilgilere online ulaşılabilecektir. Evde sağlık ve bakım ambulansları, 112 istasyonlarının yanında sonuçlandırılmalı. Sağlık Bakanlığı evde sağlık ve bakım birimlerinde çalışacak hekim ve hekim dışı sağlık personelinin hastaya hastalığı hakkında bilgi, hasta yakınlarına ise bakım konusunda bilgi verebilecek profesyonel bir ekip oluşturulmalıdır.