Sayfa Yükleniyor...
‘Bornova’dan başlıyor gıda kayıplarını azaltıyoruz’ yayım projesi kapsamında, ‘Hasat sonrası yaş meyve sebzede kayıpların nedenleri ve çözüm önerileri değerlendirme’ eğitimi gerçekleşti
BURCU YANAR
‘Bornova’dan başlıyor İzmir’de gıda kayıplarını azaltıyoruz’ yayım projesi kapsamında düzenlenen ‘Hasat sonrası yaş meyve sebzede kayıpların nedenleri ve çözüm önerileri değerlendirme eğitimi’ Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) toplantı salonunda düzenlendi. Toplantıya katılanlar konu hakkındaki sunumlarını gerçekleştirdi.
1.3 MİLYAR TON GIDA KAYIP!
Toplantının açılış konuşmasını gerçekleştiren Bornova İlçe Tarım ve Orman Müdürü Ruhşan Özdemir Çifçi, “Bunu ele almamızın asıl nedeni ülkemizde ve tüm dünyada şuanda tarımın en önemli konu başlıklarından biri olan gıda kayıplarının azaltılması ve özellikle de meyve ve sebzede gıda kayıplarının azaltılması konusudur. Biz bu projeyi çok önemsiyoruz” diyerek açıklamalarda bulundu. Özdemir Çifçi, “Dünya üzerinde her yıl insan tüketimi için üretilen gıda maddelerinin üçte birinin yani verilere göre 1.3 milyar ton gıdanın kaybolduğu bilinmekte. İnsan tüketimi için üretilen ancak tüketiciye ulaşıncaya kadar ve tüketici aşamasında biriken toplam gıdanın üçte biri kayboluyor ya da israf oluyor. Bu kayıp ve israfın en çok olduğu ürün grubu ise meyve sebzeler oluyor. Bu oran yüzdeye vurulduğunda yüzde 40’ lara kadar ulaşıyor. Bu da çok büyük bir kayıp olduğunu gösteriyor. Peki bu kayıplar hangi aşamalarda oluşuyor diye sorarsanız ise, tedarik zincirinin tüm aşamalarında yani birinci üretim aşamasından başlıyor, taşıma, depolama, işleme, pazarlama, satış ve tüketim aşamasında yok olup gidiyor. Literatür bilgileri bize pazarlama ve satış aşamasına olan kısmı kayıp, satış ve tüketici aşaması olan kısmı ise israf olarak değerlendiriyor” dedi. Özdemir Çifçi, projenin detaylarını ise şu sözlerle anlattı: “Projemizde üretimden satış noktasına kadar olan kısımdaki kayıpları ele aldık. Proje kapsamında önce 2018 yılında İl Müdürlüğü’nün desteği ile il genelinde bir anket çalışması yürüttük. 146 üretici ile 14 ayrı ilçede ve 74 mahallede ayrı ayrı ve yüz yüze anketler yaptık. İzmir için üretim potansiyeli yüksek olan 3 meyve ve sebze grubunda bu değerlendirmeyi gerçekleştirdik. Bu ürünlerimiz; üzüm, incir, kiraz ve biber, domates ve salatalık da 146 üretici ile oluşturuldu. Projemizdeki ana hedef kitle öncelikle birinci üretimi yapan çitçiler, akabinde gıda işletmelerinin soğuk hava depoları.”