“Hem reklam yapıp hem avantaj kaldırılamaz”

Tüketici Hakları Koruma Derneği İzmir Şube Başkanı Gülçin Tonguç, bankaların kredi kartlarındaki bonus ve avantajları kaldırmasını değerlendirdi


  • Oluşturulma Tarihi : 06.04.2016 07:50
  • Güncelleme Tarihi : 06.04.2016 07:50
  • Kaynak : HABER MERKEZİ
“Hem reklam yapıp hem avantaj kaldırılamaz” haberinin görseli

EMİRCAN IŞILDAK

Bankalar kredi kartlarından kazanılan mil ve bonus programlarının avantajlarını birer birer kaldırmaya başladı. Özellikle mil puan biriktirip, puanlarıyla uçak bileti alan tüketiciler için avantajlar neredeyse ortadan kalktı.

Bankaların yöneldiği bu tutumu, Tüketici Hakları Koruma Derneği (TÜKODER) İzmir Şube Başkanı Gülçin Tonguç değerlendirdi. Tonguç bu konuda vatandaşları iki tür kredi kartı kullanım çeşidiyle uyardı. Yönelimin bankaların kendi tasarrufu olduğunu söyleyen Tonguç, “Bankalar hem reklam yapıp, hem de promosyonlardan vazgeçiyorlarsa o zaman tüketici de hakkını arayabilir” ifadesini kullandı.

İKİ FARKLI KART SEÇENEĞİ

Kredi kartları konusunda tüketicilerin iki seçeneği olduğunu ve buna bağlı yasayı hatırlatan Tonguç, “Vatandaşlar kredi kartları konusunda aidat problemlerini uzun süredir yaşıyordu. 28 Mayıs 2014’te çıkan yasaya göre bankalar tüketiciye iki farklı kredi kartı çeşidi sundu. İlk seçenek bankaların her türlü promosyonu sundukları, avantaj kazandırdıkları kart, diğeri ise standart özellikte olan kart oldu. Buna göre vatandaşlar promosyon, avantaj, taksit gibi seçenekler sunan kartlar için aidat ödüyorlar, diğeri için ise aidat ücreti ödemiyorlar. Ancak vatandaşların da büyük oranda promosyonlu kartları tercih ettiklerini görüyoruz” dedi.

BANKALARIN TASARRUFUNDA

Kart avantajları üzerinde yapılan ayarlama ve düzenlemelerin bankaların inisiyatifinde olduğunun altını çizen Tonguç, “Avantaj ve promosyonlar için tek tek sözleşmelere bakmak gerekiyor. Vatandaşların kredi kartı sözleşmesi yaparken de dikkatli olup okumalarında fayda var. Sonuçta bunlar bankanın kendi tasarrufudur. Kısıtlamalar ekonomik nedenlerle olabilir” değerlendirmesini yaptı. Bankaların promosyonlar konusunda hem reklam ve tanıtım yapıp hem kaldırmalarının doğru olmadığını vurgulayan Tonguç, “Vatandaşlar için bu noktada haklarını arama imkanı doğabilir. Sonuçta hem promosyon reklamı yapıp hem de avantajdan yararlandırmamak doğru değildir. Ayrıca kart aidatlarının da tamamen kaldırılmasından yanayız. Dernek olarak tüm çabamız bu yönde” şeklinde konuştu.

KARTLARIN AVANTAJLARI KALMADI

Bankalar kredi kartlarından aldıkları faiz ve ücretler konusunda sorun yaşamadıkları dönemde önem verdikleri mil programlarının avantajlarını birer birer kaldırdı. Önce bilet satın almak için kullanılan mil miktarını 2 ila 3 kat artıran bankalar son olarak artık yurtdışı seyahatlerde alan vergilerini de müşterilere ödetmeye başladı. Böylece mil puanların tüketiciler için hemen hemen bir avantajı da kalmamış oldu. Bu alanda birçok banka, kredi kartı özelliği taşıyan kartlar ile yapılan alışverişte yüzde 1’ler düzeyinde mil puan kazandırırken, bu mil hesapları da artık binde 1’lere, binde 5’lere çekilmiş duruma geldi. Diğer yandan mil kartlarının yıllık aidatı da 135 lira ile 150 lira arasında bulunduğu için bu özelliklerde kart kullanan vatandaşlar da diğer kredi kartlarının iki misli kart ücreti ödüyor.