Cemil Tugay, İzmir ulaşımında yenilikçi adımlarını açıkladı

Kapsayıcı ve Erişilebilir Kentsel Mobilite konulu #CONNECT4MOBILITY 2024 etkinliğinde açılış konuşmasını gerçekleştiren Dr. Cemil Tugay, İzmir'in ulaşımıyla ilgili gerçekleştirmek istedikleri planları açıkladı


  • Oluşturulma Tarihi : 11.06.2024 11:58
  • Güncelleme Tarihi : 11.06.2024 09:01
  • Kaynak : MERVE AĞRIÇ
Cemil Tugay, İzmir ulaşımında yenilikçi adımlarını açıkladı

Muhabir - Merve Ağrıç / İzmir'de, Avrupa İnovasyon ve Teknoloji Enstitüsü'nün desteğiyle gerçekleştirilen 'Kapsayıcı ve Erişilebilir Kentsel Mobilite' konulu #CONNECT4MOBILITY 2024 etkinliği, İzQ İnovasyon Merkezi'nde bugün düzenlendi. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Cemil Tugay'ın açılış konuşmasıyla başlayan etkinlikte, kent genelinde yapılacak master plan çalışmalarıyla araç trafiğini rahatlatma, toplu taşıma sistemlerini geliştirme ve karbon emisyonunu azaltma hedeflerine vurgu yapıldı. Dr. Tugay, sadece araç odaklı değil, yaya ve bisiklet dahil mini mikrolobilite araçlarıyla, deniz ulaşımı için planlanan deniz taksi gibi yenilikçi ve konforlu toplu taşıma seçenekleriyle İzmir'i daha yaşanabilir bir şehir haline getirmeyi amaçladıklarını belirtti.

ARAÇ TRAFİĞİNİ RAHATLATMAK İÇİN ÖNLEMLER ALACAĞIZ

İzmir’in geneline bir bakışla master plan çalışması yapılacağını dile getiren Dr. Tugay, “Bu master plan çalışmasında araç trafiğini rahatlatmak için önlemler alacağız. Ancak bu sadece araç odaklı olmayacak. Aynı zamanda özellikle raylı sistemle toplu taşıma üzerine de 40-50 seneyi kapsayan çalışmalar yapacağız. Deniz ulaşımı için ayrı bir plan yapacağız. Ancak çok önem verdiğimiz bir bölümü de olacak. Master planı yaya ve bisiklet dahil her türlü mini mikrolobilite ulaşım araçlarının kent içerisinde özellikle ihtiyaç duyulan belli noktaların eşleşmesi için birbirini takip eden, tamamlayan alanların planlamasını yapacağız. Drone taksilerle uçan araçlara ne zaman ulaşım sağlayabiliriz. Ulaşım yollarının planda olmasını ve yaşamı zorlaştırmadan ulaşım süresini uzatmadan gerçekleşmesini istiyoruz.  Bunu amaçlayan bir çalışma yapacağız. Bunları yaparken karbon emisyonunu minimum tutmayı hayal ediyoruz” ifadelerini kullandı. 

DENİZ TAKSİ KONFORLU ULAŞIM İÇİN BİR ÖRNEK OLACAK

Toplu ulaşım araçlarında çeşitliliğin ve konforun oluşmasıyla beraber birçok kişinin özel araçlarını kullanmayı bıraktığını belirten Dr. Tugay, “Bu konu da bir inancım var. Burada klasik toplu ulaşım seçeneklerinin dışına biraz daha çıkan ve biraz daha konforlu toplu taşıma seçeneklerinin kentimizin hizmetine sunmamız gerektiğini düşünüyorum. Denizde bunu deniz taksiyle sağlamak adına çalışmamız devam ediyor. Deniz taksiyi maalesef hayal edemeyen bir ülkeyiz. Sadece Venedik'e giden arkadaşlarımız varsa, Venedik'teki deniz taksileri hayal etmenizi dilerim. Dışarıdan baktığımız zaman küçük, sade, basit ama kendi iç konforu olan 5-6 kişilik küçük tekneler bunlar, hızlı gidebiliyor. Denizde konforlu ulaşım için bir örnek olacak. Normalde taksi uygulaması konforlu bir toplu taşım gibi düşünülebilir ama öyle olmuyor. Bunun için araç üreticileriyle de geçen yıllarda birkaç kez konuştum. Yakında belki bazı özel tasarımlar yapabileceğimizi düşünüyorum” dedi.

MASTER PLAN ÇALIŞMASI 50 YILI KAPSAYACAK

Karbon emisyon probleminin en çok ulaşım alanlarında olduğuna değinen Dr. Tugay, “Yaşadığımız kentlerde bir yerden bir yere gitmek konusunda bizi sıkıntıya sokan bazı problemler var. Yaşamak istediğimiz konforda, özgürlükte, zaman verimliliğinde ulaşım seçeneklerine sahip olmadığımız aynı zamanda zaten içinde yaşadığımız dönemin en büyük ve en önemli sorunu olan, iklim krizine sebep olan bir karbon emisyonu probleminin, en fazla ulaşım alanında yaşandığı hepimizin bildiği bir gerçek. Bunlarla mücadele etmek, şehrin ulaşımını planlayan, ulaşım seçeneklerini yöneten belediyelere, bizim ülkemizdeki sistemde büyükşehir belediyesine ait bu sorumluluk. Bu alanla ilgili en fazla çalışması gereken kurum.  2020 yılından bu yana hali hazırda yapılmış olan bir ulaşım master planı var. Ancak planı yapan kişilerle konuştuğumuzda olanların gerekenleri karşılamaktan uzak olduklarını gördük. Yeni bir ulaşım planı çalışmasını kesinlikle yapmak istiyoruz. Bununla ilgili şu anda zaten hazırlıklar başladı. Yakında 1 ihaleyle ki burada ulaşım daire başkanımız da var. Bu süreç başlatılacak. Ancak bunu bir firmaya bir master planı çalışması şeklinde yaptırmayı da düşünmüyoruz. Bu süreci katılımcı bir anlayışla, kentin bu konuda söyleyecek sözü, birikimi olan ve katkı verebilecek herkesi bu sürece dahil ederek, bir ulaşım master planı çalışması yapmayı düşünüyorum. Ancak kötü bir haber olarak söyleyeyim İzmir’de istenilen seviyede ve hızda gitmiyor bu çalışma. Biraz sorunlu ve sıkıntılı bir süreç. Bu nedenle yaya, bisiklet, mini ve mikro mobilite çözümlerini kapsayan bir master plan çalışmasını bilinçli olarak ve 40-50 yılı kapsayan bir plan şeklinde çalışacağız. Bu konuda çok istekli, kararlı, bilinçli olduğumuzu ve her türlü katılım ve her türlü iş birliğine de açık olduğumuzu lütfen unutmayın. Kent yaşamına bakışla ilgili radikal değişiklikleri aslında kabul etmemiz gerektiğini, bunları hayata geçirirken yaşayacağımız doğrultular konusunda dirençli olmamız gerektiğini düşünüyorum. Örneğin bir pazar yerinin olduğu bölgeye, gelen insanların yürüyerek ya da mini mobilite araçlarıyla ulaşımını sağlayacak grupları oluşturmamız, mutlaka çalışmamız gereken bir konu. Bazı sokaklar trafiğe kapanacak. Bir sokağı trafiği kapatmak kadar şu anda sizi zorlayacak şey çok azdır. Keşke daha önceden bizi bir yerden bir yere götürecek şekilde bir planlamayla yapılmış olsaydı” diye belirtti.

MERVE AĞRIÇ

Yazarımız Kim ?

MERVE AĞRIÇ