- Sağlık
- 13.10.2025 11:02
İmplant mağduriyeti büyüyor: Yetkisiz müdahaleler, eksik bilgilendirme, artan şikayet
Tüketici Koruma Derneği İzmir Şube Başkanı Fatih Kurdoğlu, implant tedavilerinde artan şikâyetlere dikkat çekerek, denetim eksikliği, yetersiz bilgilendirme ve mali belirsizliklerin tüketicileri mağdur ettiğini söyledi
- Oluşturulma Tarihi :
- Güncelleme Tarihi :
- Kaynak : SULTAN GÜMÜŞ KAYA

Son yıllarda diş implantı tedavileri sonrası mağduriyet yaşayan yurttaşların sayısında dikkat çeken bir artış yaşanıyor. Tüketici Koruma Derneği (TÜKODER) İzmir Şube Başkanı Fatih Kurdoğlu, derneklerine ulaşan şikayetlerde başarısız tıbbi uygulamaların, hastaların yeterince bilgilendirilmemesinin ve tedavi ücretlerindeki belirsizliklerin öne çıktığını belirtti. Başkan Kurdoğlu, “Denetim mekanizmalarının yetersizliği ve iletişim eksikliği yurttaşları hem sağlık hem de ekonomik açıdan zor durumda bırakıyor” diyerek ilgili kurumları önlem almaya çağırdı.
BAŞARISIZ UYGULAMALAR
Son dönemde diş implantı sonrası mağduriyet yaşayan yurttaşlardan çok sayıda şikayet geldiğini belirten Başkan Kurdoğlu, TÜKODER’e ulaşan şikayetlerin içeriği hakkında şu bilgileri paylaştı: “Özellikle son birkaç yılda implant tedavileriyle ilgili şikayetlerde belirgin bir artış gözlemliyoruz. TÜKODER’e ulaşan başvurular arasında en sık karşılaştıklarımız; başarısız uygulamalar nedeniyle oluşan sağlık sorunları, tedavi sonrası ağrıların geçmemesi, implantın kısa sürede düşmesi ya da enfeksiyon kapması gibi konular. Ayrıca bazı yurttaşlarımız tedavi ücretlerinin açıkça belirtilmemesinden, ek masrafların sonradan çıkarılmasından ya da işlemi gerçekleştiren kliniğin yetkinliği hakkında yeterli bilgi alamamaktan şikayetçi oluyor.”
YAPISAL DENETİM EKSİKLİKLERİ
Söz konusu mağduriyetlerin temelinde yatan nedenlere dikkat çeken Başkan Kurdoğlu, “Aslında bu mağduriyetlerin arkasında birkaç faktör birlikte rol oynuyor. Öncelikle denetim mekanizmalarının yetersizliği ciddi bir sorun. Bazı özel kliniklerde, uzmanlık alanı olmayan kişilerin implant uygulaması yaptığına dair duyumlar alıyoruz. Hekim hataları da söz konusu olabiliyor ancak en yaygın sorunlardan biri hastaların yeterince bilgilendirilmemesi. Riskler, alternatif tedaviler, olası komplikasyonlar hakkında açık ve anlaşılır bilgi verilmediğinde tüketici yanlış kararlar alabiliyor. Kısacası hem yapısal denetim eksiklikleri hem de iletişim problemleri mağduriyetleri artırıyor” dedi.
NELERE DİKKAT EDİLMELİ?
Vatandaşların implant yaptırmadan önce nelere dikkat etmesi gerektiğini aktaran Başkan Kurdoğlu, “İlk olarak, tedaviyi uygulayacak hekimin ağız, diş ve çene cerrahisi gibi implant konusunda uzmanlık sahibi olup olmadığını sorgulamalılar. Ayrıca kliniğin Sağlık Bakanlığı onaylı olup olmadığı mutlaka kontrol edilmeli. Tedavi öncesi sözlü bilgilendirme dışında, detaylı bir aydınlatılmış onam formu imzalatılması ve hastanın bu formu dikkatlice okuyup anlaması çok önemli. Fiyatın, sürecin ve olası risklerin açıkça belirtildiği yazılı belgeler talep edilmeli. Son olarak, mümkünse birden fazla klinikten görüş almak, hastayı koruyan bir yaklaşım olur” bilgisini paylaştı.
TÜKODER NASIL BİR DESTEK SUNUYOR?
Tıbbi uygulama hatasına maruz kalan bir kişinin hangi hukuki yolları izlemesi gerektiğini de belirten Başkan Kurdoğlu, TÜKODER’in bu süreçte nasıl bir destek sağladığını da şu sözlerle açıkladı: “İmplant tedavilerinde yaşanan mağduriyetlerde başvurulacak hukuki yol, duruma göre değişiklik gösterebilir. Eğer ortada tıbbi bir müdahale hatası varsa öncelikle mağdur kişi ilgili hekim veya kurum hakkında malpraktis (tıbbi uygulama hatası) iddiasıyla adli mercilere (Cumhuriyet Savcılıkları, Sağlık Bakanlığı, İl Sağlık Müdürlükleri) başvuru yapılabilir. Bu durumda ayrıca vatandaşın maddi ve manevi tazminat davası açma hakkı da mevcuttur. Ayrıca yaşanan mağduriyetin niteliğine ve parasal tutarına göre vatandaşlar, Tüketici Hakem Heyetleri’ne başvurabilir. 2025 yılı için belirlenen parasal sınırın altındaki uyuşmazlıklarda Hakem Heyetleri yetkilidir; bu tutarın üzerindeki durumlarda ise doğrudan Tüketici Mahkemesi’ne başvurulması gerekir. Bu gibi durumlarda hem hak kaybı yaşamamak hem de doğru mercilere başvurabilmek için, işlemle ilgili tüm belgelerin saklanması (fatura, sözleşme, onam formu vb.) son derece önemlidir.”
İLGİLİ KURUMLARA DÜŞEN GÖREVLER
Yaşanan mağduriyetlerin önüne geçmek için Sağlık Bakanlığı veya ilgili kurumların ne tür düzenlemeler yapması gerektiğini de belirten Başkan Kurdoğlu, “Birincil ihtiyaç, denetimlerin sıkılaştırılması. Kimlerin implant uygulayabileceği açıkça tanımlanmalı ve yetkisiz kişilerin müdahaleleri engellenmeli. Ayrıca tüm kliniklerin şeffaf bir şekilde fiyatlandırma politikası, tedavi süreci ve risk bilgilerini içeren belgeleri hastalara sunması zorunlu hale getirilmeli. Sağlık Bakanlığı, bu tedavilere dair kamusal bilgilendirme kampanyaları düzenleyerek vatandaşların bilinç düzeyini artırmalı. Uzun vadede, hasta hakları ihlallerinin önlenmesi için sağlık hizmetlerinde şeffaflık ve hesap verebilirlik sistemleri kurulmalı” sözlerine dikkat çekti.
TÜKETİCİLERE ÖNERİLER
Son olarak, tüketicilere bu tür diş tedavilerinde haklarını koruyabilmeleri adına önerilerde bulunan Başkan Kurdoğlu, “Tüketicilere en önemli önerim; haklarını bilmeleri ve sürece pasif yaklaşmamaları. Yapılacak işlemin her aşamasını detaylı şekilde öğrenmeden, hiçbir belgeyi imzalamadan ve ödeme yapmadan önce mutlaka düşünmeleri gerekiyor. Şüphe duydukları konuları sormaktan çekinmemeliler. Ayrıca, tedavi sürecine dair her şeyi yazılı olarak almaları – fatura, sözleşme, onam formu gibi – olası bir mağduriyette ellerini güçlendirir. TÜKODER olarak her zaman vatandaşlarımızın yanındayız, haklarını aramaktan korkmasınlar” mesajını iletti.
Kaynak : SULTAN GÜMÜŞ KAYA