1
Ümit Yaşar Işıkhan
İlkses Gazetesi Yazarımız

Uluslararası Aktivist Sanatçılar Birliği Başkanı Ümit Yaşar Işıkhan

Yazarın Köşe Yazıları

İMGELERİN  PARÇALANMASI -3

Her şey hızla değişiyor.


SENARYOLAR VE IŞİD

Hayatın kendisi bir oyun,demek kolaylığına kaçmak istemiyorum ama şu an da Ortadoğu da oynanan  büyük bir oyunun  figüranları ve seyircileri olarak sahnedeyiz.


HOMEROS’UN ÇIĞLIĞI

SAHNE-1


GAVUR  İZMİR-MİŞ

İzmir… Smyrna..


İBRADI  - MARDİN’E BAKAR

Ümit Yaşar Işıkhan


IŞIĞIN  KAYNAĞI

Elbette Anadolu..Elbette Mezopotamya..


İMGELERİN  PARÇALANMASI -2

Derin manasıyla hayatın şekillendirdiği bu topraklar;  tarihin ilk tanığı ve kapısı olmuştur. Bunca kavim, bunca kültürel kalıtın, toprak ve su zenginliğinin bu coğrafyada odaklanması, doğal olarak insanlık tarihinin bütün değişimine, insanlığın evrimine ve hayatı yeniden şekillendiren devrimlerin de anavatanı olmasına neden olmuştur. Dağ savunmayı, ova beslenmeyi, ırmak ulaşmayı, deniz yayılmayı sağlayan ve kıyısında şekillenen hayatın kendini sürekli yenilemesi şansını, felsefenin, sanatın, savaşların ve özet olarak değişimin ana damarını da oluşturmuştur.


ARTOROS SANAT FESTİVALİ - 1

Dağlar..Toroslar..


BUNCA HÜZÜN VARKEN

Bu hafta ne yazmalıyım !  Nerden başlamalıyım, hayatın sessiz akan ırmaklarındaki yangının içindeyken bile, zamanın yüreğimi alıp dağ soğuklarına götürüşünü. Her tarafta yangın ve  ben üşüyorum.. Yangın bir yeryüzünün gölgesinde bile ellerim soğuk. Dışardaki  ateşin kor yangınına rağmen  yılların katmanındaki  anılar gecenin ürpertisinden kalan saatlerinde üşüyor..


MARDİNDE ZAMAN -2

Nato Çocukluğuma Kamp Kurdu..


MARDİN’DE ZAMAN-1

Mardin.. Zamanın tarihe soyunduğu sahnenin en gizemli sayfasında yer alırken  kuşlar susar. Bu kutsal sözün veya Mardin için yapılan tanımların içindeki büyüsel rüzgârı her an hissederek yaşamanın artılarını yüklenmiş olarak İzmir’e geldim. Bireyin hayat formatını; “alt bilinç-üst bilinç oluşumu ilk altı yaşına kadar şekillenir” söylemi doğruysa benim bakış açımı, duygu ve düşüncelerimin naif yelpazesi Mardin’de şekillendi diyebilirim. Mardin’de doğmanın, o büyülü ortaçağ mimari ruhunun insanda bıraktığı kanat izlerini taşıyarak başka kentlere gitmeniz o kentle olan ilişkinizi veya rüyalarınızı değiştirmez.


SANATÇILAR DIŞARI..

Şiirin sessizliğini bozacak  insan akıntısı sloganlarıyla kapının önünden geçtikçe  sorumluluklar artıyor..


KARDEŞLERİM..     

Güneş Cehennemin kıyısında. Dağların ve tepelerin birbirinin gölgesine sığındığı coğrafyanın tarihinde hep gözyaşları kurumuş insanların ayak izleri vardı. Çırılçıplak bir hayatın içinde birbirinin çığlığına sarılarak koşan insanların arkasında kalan rüzgar, toz içinde kendini örtüyordu.


İmgelerin Parçalanması-1

Anadolu..


GÖLGELER VE YELKOVAN

Basmane Altınpark yokuşunu tırmanıyor parkeli ve bıyıkları sigaradan sararmış iki genç. Açlıklarını gevrekle saklayıp susamları kuşlara attılar. Yalnızca hayalleri yorgundu.. Susup kente ve denize bakarak, yağmurun arkasından gittiler.. Yorgun pankartları vardı ve suyun renginde koşuyordu hayat..


“ŞEREFSİZLER”

İsrail bombaları Gazze’yi vuruyor, savunmasız insanları öldürüyor. Gazze’de Ramazan’ı acıya dönüştüren “iftar topları”, Müslümanların kutsal saydığı, barışı simgeleyen, dargınların barıştığı, barıştırıldığı, dargın kalanların dışlandığı ritüellerin en kutsal saatlerinde bayramda bile devam ediyor.. Okul, pazar, hastane demeden çocukların ve yaşlıların tepesine bomba  yağdırılıyor.  Her top sesi bir ölüm.. Cansız çocuk, kadın ve erkek bedenleri sokaklardan toplanıyor. Her çocuk ölümü, tüm çocukların  ve Tanrı’nın ölümü ..


BAYRAM SENİN NEYİNE…

Bütün toplumlarda mutlaka ortak paydada herkesin buluştuğu dini veya milli bayramları vardır.. Bu açıdan baktığımızda  bayramları, değişik katmanlardan oluşan   toplumlarda, ortak bir harç olarak  görüyorum.. Hangi bayram olursa olsun, toplumun birlikte kutladığı, paylaştığı bütün ritüelleri de önemsiyorum.  Kaldı ki, dinsel inançla ve milli duyarlılığın ortak paydasını oluşturan böyle özel günlerin insanları birbirine yaklaştırması, sosyal paylaşıma rehberlik etmesi, birbirine sarılması, barışması, toplumsal yaşam adına da çok önemlidir.


TANRI  SOSYALİST Mİ..

Bütün tek tanrılı dinler,sancılar içinde .


DİREN FİLİSTİN.. YANINDAYIZ..

Hava puslu.. Uğultular içinde kentin değişik bölgelerinden gelen patlama sesleri, bütün insanların o yöne doğru koşması için yeterli. Yükselen dumanları bastıran insan çığlıkları, tarih boyunca hiç bu kadar acı yüklemli değildi. Patlayan bombalardan kaçması gereken insanlar bir beden olmuş gökyüzünden yağan bombaların üstüne yürüyor.. Her bomba bir ölüm.. Her bomba onlarca  hayatın sonu.. Her bomba yıkım.. Her bomba birbirine karışmış insan çığlığı ve her bomba yeniden diriliş Gazze’de.. Bombadan kaçmıyor insanlar.. Tam tersine bombanın düştüğü yere koşturup arkadaşlarını, akrabalarını, halkını kurtarmanın yarışı dökülüyor yollara..


KAFASIZ KOMUTANLAR…

Yağmur sonrası kızıl renge dönüşen pelerinleriyle askerler, komutanlar karşılıyor beni her gün. Her gün akşamüstü bıraktığım gibi ve bıraktığım yerde. Komutanlar, pelerinli ve omuzu kabarık olanların kafası yok. Elleri silahlarına uzanmış, benden “saldır” emrini bekler gibi  duruyor.. Yazın kızgın güneşin altında.. Kışın soğuk ve yağmurların altında. Bunca bağlılık ve disiplin sanırım dünyanın hiçbir ordusunda yok; ama benim askerlerim farklı.. Sadık.. İki yıldır, her sabah geçişimde selam durup, akşam ayrıldığımda da aynı titizlikle beni uğurlayan o muhteşem  üniformalı ve iri yapılı komutanların yanında mızıka çalan bir dizi askerlerin  hiç istiflerini bozmadan beni beklemeleri, müthiş bir duygunun anaforunda kaybolmamı sağlıyor..


HİTLER’İ KİM GÖNDERDİ..

Bütün tek tanrılı dinlerin anavatanı Ortadoğu’da yıllardır devam eden katliamlara varan savaşlar, bu hafta  Siyonist İsrail’in Gazze’ye  saldırısıyla yeniden şiddetlendi.. Emperyalizmin vurucu gücü, karakolu  olarak Ortadoğu’da var olan bu virüsün insanlık tarihinde  yarattığı  travmanın devam edeceğini yine kendi kutsal kitaplarında mevcut olduğunu; yüzyıllarca kutsal  duvarlara yaslanıp ağlayacaklarını ama asla tanrının onları bağışlamayacağını, bütün dünyaya dağılarak, Yahova’ya  karşı işledikleri suçun bedelini  yaşam boyu korku ve mutsuz  olarak  yaşayacaklarını  biliyorlar. Tevrat ve Zebur  tanrının mesajı ise, buna önce kendileri  inanmak zorundalar.


SREBRENİTSA UYGARLIĞIN MEZARI

İbro..İbro..Orda mısın ?..


APHRODISIAS.. HEYKEL  ATÖLYESİ

Dünyanın ilk sanatçısını  bilmiyorum..


7 RAKAMININ GİZEMİ VE BEN

Bugün Smyrna’nın katillerini, çevremizi saran ihanetleri, politikacıları, bürokratları ve hırsızları yazmayacağım.. Hırslarının peşinden koşan zavallı insanlar ve egolarını, şiirsiz ve aşksız yaşamın cehennemini yazmayacağım.. Bugün size özel olarak ölüm tarihimi bildirmeye, hepimizin hayatındaki o mistik anın simgesi olan rakamlardan en ilginç olanı, 7 rakamı ile olan ilişkimi; bana ait özel bölümleri saklayarak sizinle paylaşmaya karar verdim.