- Eğitim
- 02.10.2025 13:57
Eğitim-İş, 2024-2025 eğitim-öğretim yılına ait Milli Eğitim İstatistikleri’nin eğitimdeki çöküşü gözler önüne serdiğini belirtti. Açıklamada, okullaşma oranlarındaki düşüş, artan çocuk işçiliği ve eğitimde fırsat eşitsizliğine dikkat çekildi
Eğitim-İş, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan 2024-2025 eğitim-öğretim yılı istatistiklerinin, Türkiye’de eğitimin geldiği vahim tabloyu ortaya koyduğunu belirtti.
Sendika tarafından yapılan açıklamada, resmi veriler ışığında eğitimdeki yapısal sorunların derinleştiği, öğrenci sayısında düşüş, okullaşma oranlarında gerileme, imam hatip ve özel okul sayısındaki artış gibi göstergelerin kaygı verici olduğu vurgulandı.
Açıklamada öne çıkan bazı veriler şöyle sıralandı:
"870 binden fazla öğrenci okul dışında: Zorunlu eğitimde olması gereken 870.625 öğrencinin okul dışında kaldığı belirtildi. Özellikle ortaokul ve lise çağındaki çocukların sistem dışında kalmasının, çocuk işçiliği ve ihmal ile doğrudan ilişkili olduğu ifade edildi. Okullaşma oranlarında düşüş: İlkokulda net okullaşma oranı yüzde 95,43; ortaokulda yüzde 89,09; ortaöğretimde ise yüzde 82,85 olarak açıklandı. Ortaokul ve ortaöğretimde oranların gerilediği, çocukların eğitim sisteminden koptuğu ifade edildi. İmam hatip liseleri artıyor, talep azalıyor: 2002-2003 döneminde 450 olan imam hatip lisesi sayısı, 2024-2025 itibarıyla 1730’a yükseldi. Ancak Eğitim-İş, talep azaldığı halde bu okulların sayısının artmasının siyasi tercihlerle hareket edildiğinin göstergesi olduğunu savundu. Özel okul oranı yüzde 2’den yüzde 19,85’e çıktı: 2002’de 246 olan özel okul sayısı, 2024-2025 döneminde 14.700’e yükseldi. Eğitim-İş, devlet okullarının niteliksizleşmesiyle ailelerin özel okullara yöneldiğini, bu durumun eğitimde eşitlik ilkesini zedelediğini belirtti. Burslu öğrenci sayısı azaldı: 2023’te 355 bin 126 öğrenci burs alırken, bu sayı 2024’te 344 bin 770’e düştü. Ekonomik kriz ortamında burs sayısının azalması, Eğitim-İş’e göre yoksullaşan halkın ihtiyaçlarıyla örtüşmeyen bir tabloyu işaret ediyor."
Eğitim-İş açıklamasında, mevcut politikaların eğitimin niteliğini düşürdüğü ve çocukların eğitim hakkını ihlal ettiği ifade edilerek şu değerlendirmeye yer verildi: “2024-2025 dönemi, eğitimin piyasalaştırıldığı, kamusal ve bilimsel eğitimden uzaklaşıldığı, laik yapının zedelendiği bir dönem olmuştur. Eğitimdeki tüm bu göstergeler, hükümetin sorunu çözmek yerine derinleştiren adımlar attığını kanıtlamaktadır.”
Eğitim-İş, çağdaş, laik, bilimsel ve parasız eğitimi savunmayı sürdüreceklerini ve eğitimde yaşanan çöküşe karşı her alanda mücadele etmeye devam edeceklerini bildirdi.
Kaynak : SULTAN GÜMÜŞ KAYA