- Eğitim
- 20.10.2025 17:01
EÜ Engelsiz Ege Birimi’ne BİLTEVT 2025’ten anlamlı ödül
Ege Üniversitesi tarafından yürütülen "Access The Game" projesi, engelli bireylerin bilgisayar oyunlarına eşit erişimini hedefleyerek farkındalık yarattı. Proje, BİLTEVT 2025 Engelsiz Bilişim Sosyal Sorumluluk Projesi Ödül Töreni’nde ödüle layık görüldü.
- Oluşturulma Tarihi :
- Güncelleme Tarihi :
- Kaynak : BÜLTEN

Ege Üniversitesi Engelsiz Ege Koordinatörlüğü tarafından geliştirilen “Access The Game: Engelli Bireylerin Oyunlara Eşit Erişimi Farkındalık ve Teknoloji Yarışması” projesi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nde düzenlenen “BİLTEVT 2025 Engelsiz Bilişim Sosyal Sorumluluk Projesi Ödül Töreni”nde ödül kazandı. Engelli bireylerin dijital oyunlara erişimini kolaylaştırmayı amaçlayan proje, hem farkındalık yaratmayı hem de yazılım ve donanım alanında çözüm üretmeyi hedefliyor. Rektör Prof. Dr. Necdet Budak, projeye katkı sağlayan ekibi tebrik ederek, Ege Üniversitesi’nin engelsiz bir yaşam için yürüttüğü çalışmalara dikkat çekti.
Rektör Budak: Ege’de engelli bireylerin topluma entegrasyonuna yönelik önemli çalışmalar devam ediyor
Proje ekibini tebrik eden Ege Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Necdet Budak, “Üniversitemiz, engelli bireylerin topluma entegrasyonuna yönelik önemli çalışmalar gerçekleştirmeye devam ediyor. Üniversitemizin fiziki koşullarını engelli öğrencilerimize ve çalışanlarımıza uygun olacak şekilde dizayn ediyoruz. Bunun yanında dijital ortamlarda da engelli dostu uygulamaları hayata geçiyoruz. Engelsiz Ege Koordinatörlüğümüz tarafından, engelli bireylerin bilgisayar oyunlarına eşit şekilde erişim sağlamasını hedefleyen proje, BİLTEVT 2025 kapsamında ödüllendirildi. Proje ekibini tebrik ediyor, başarılarının devamını diliyorum” dedi.
Oyunlar sosyal katılımın kapısını aralıyor
Projenin koordinatörlüğünü üstlenen Engelsiz Ege Birimi Koordinatörü Prof. Dr. Pelin Piştav “Engelsiz Ege Birimi'ne kayıtlı, tekerlekli sandalye kullanan ve ellerini kullanmakta güçlük çeken dört fiziksel engelli öğrenciyle bir odak grup görüşmesi yaptık. Öğrencilere 'Akademik, eğitimsel, sosyal, teknolojik ihtiyaçlarınız nelerdir?' sorusunu yönelttik. Öğrencilerin hepsi, akademikten ziyade sosyalleşmeye öncelikli ihtiyaç duyduklarını belirttiler. Özellikle bilgisayar oyunlarında engelli öğrencilerin mevcut oyun sistemlerine eşit erişim sağlayamadıklarını ifade ettiler. Çevrimiçi bilgisayar oyunlarında hep geride kaldıklarını söylediler. Bu nedenle diğer çevrimiçi oyuncular tarafından sosyal dışlanmaya maruz kaldıklarını belirttiler. Yenildikleri ve oyunda üst seviyeye çıkamadıkları için kendilerini mutsuz hissettiklerini dile getirdiler. Bu projeyi, öğrencilerin bilgisayar oyunlarına eşit erişimini sağlamak amacıyla gerçekleştirdik. Eşit erişilebilirlik yaşamın her alanında önemlidir. Proje sürecinde engelli öğrencilerimiz hem projede hem de hackathonda farklı deneyimler yaşadılar. Bu projenin, yazılı medyada yer alan haber metinleriyle farkındalığın ve projenin yaygınlaştırılmasının son derece önemli olduğunu düşünüyorum. Bu tür çalışma ve projelerin sayısının artarak devam etmesini diliyorum” diye konuştu.
Oyunlarda erişilebilirlik için açık kaynak teknolojiler geliştirildi
Kongrede, proje sonuçlarını içeren “Fiziksel Engelli Bireylerin Bilgisayar Oyunlarına Eşit Erişimi” başlıklı sözlü bildiri sunumu gerçekleştiren Deniz Akmeşe “Son yıllarda bilgisayar oyunları gençler arasında yaygın olarak kullanılmaktadır. Oyunlara eşit erişmek isteyen fiziksel engelli bireyler için oyun sistemlerine donanımsal ve yazılımsal modifikasyonlar gerekmektedir. İyi veya hızlı parmak kontrolü gerektirdiği için herkes tarafından oynanamayan oyunları eşit erişilebilir kılmak için fiziksel engeli olan ve olmayan teknoloji ve oyun meraklılarını bir araya getirmek, oyunlarda erişilebilirlik konusunda farkındalık yaratmak ve farklı açık kaynaklı teknolojiler yaratmak için bu projeyi gerçekleştirdik. Ayrıca projemiz ile fiziksel engelleri olan bireylerin eşit bir şekilde oyun dünyasında yer alabilmesi için yapılması gereken donanımsal ve yazılımsal modifikasyonlar, engelli öğrencilerin katılımı ile birlikte geliştirildiler ve birlikte paylaşım deneyimi yaşadılar” dedi.
Ödül alan projede; Bornova Anadolu Lisesi ve Bornova Şehit Fatih Satır Bilim ve Sanat Merkezi öğrencisi Deniz Akmeşe, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü öğrencisi Ertuğrul Yavuz Taş, İletişim Fakültesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü mezunu Ayhan Beğce, University of Texas at Dallas, Department of Biomedical Engineering öğrencisi Cansu Deniz Yetkin, Artvin Çoruh Üniversitesi öğrencisi Rukiye Demir, Gelişim Koleji öğrencisi Doruk Öztürk ve Tınaztepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü mezunu Ceren Aslan yer aldı.
Kaynak : BÜLTEN