Otomobilde yakıt tercihi değişti

 Türkiye'de son 20 yılda benzin kullanan otomobil sayısı azalırken, dizel ve LPG'li araç sayısında önemli bir artış gözlendi


  • Oluşturulma Tarihi : 01.03.2024 11:54
  • Güncelleme Tarihi : 01.03.2024 08:54
  • Kaynak : AA
Otomobilde yakıt tercihi değişti

Türkiye'de 2004 yılında trafiğe kayıtlı otomobillerin %75,2'sini oluşturan benzinli araçlar, geçen yıl %28,7 seviyesine gerileyerek dizel ve LPG'li araçlara yerlerini bıraktı.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2023 yılında trafiğe kayıtlı otomobillerin %35,6'sını dizel, %33,5'ini LPG, %28,7'sini benzin ve %2'sini ise elektrikli ve hibrit yakıt türüne sahip araçlar oluşturdu.

Son 20 yılda, trafikteki dizel otomobillerin oranında dikkate değer bir artış yaşandı. 2004 yılında bu oran %4,7 iken geçen yıl %35,6'ya yükseldi. 2004 yılında kayıtlara geçen dizel otomobil sayısı 252 bin 629 iken, geçen yıl bu rakam 5 milyon 425 bin 652'ye ulaştı.

Bu dönemde, benzinli araç sayısı %7,4 oranında yükselerek 4 milyon 62 bin 486'dan 4 milyon 362 bin 975'e çıktı.

Bu dönemde LPG'li araçların oranı ,7'den %33,5'e yükseldi. Aynı şekilde, trafikteki benzinli otomobillerin sayısı da 20 yıl önce 793 bin 81 iken geçen sene 5 milyon 94 bin 751'e yükseldi. Elektrikli ve hibrit araçların sayısı ise söz konusu dönemde düzenli bir artış göstererek trafikteki oranını sıfırdan %2'ye yükseltti. Bu türdeki araçların sayısı, kullanılmaya başlandığı 2011'de 47 iken, geçen yıl sonu itibarıyla 302 bin 371'e ulaştı.

Dizel ve LPG'nin tercih edilmesinde yakıt tüketimi etkili oldu

Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Başkanı Aydın Erkoç, trafiğe kayıtlı dizel ve LPG'li otomobillerin oranının benzinli araçların önüne geçmesinin temel sebeplerinden birinin bu tip yakıt türünü kullanan otomobillerin benzinli otomobillere göre daha az yakıt tüketmesi olduğunu söyledi.

LPG'li araçların litre fiyatlarının düşük olması sebebiyle kullanıcılar tarafından daha çok tercih edildiğini belirten Erkoç, "Dizelin litre fiyatı benzinle aynı olduğu halde tercih edilmesinin sebebi de dizel yakıtın litre başına enerji üretiminin benzine göre daha fazla olmasıdır. Ayrıca dizel araçlar benzinli araçlara oranla yüksek tork değerine ulaşabilirler. Bu da düşük devirlerde güçlü çalışmalarını sağlar." diye konuştu.

Erkoç, benzinli ve dizel araçlar arasındaki bir diğer farkın da güvenli sürüş deneyimi olduğunu ifade ederek, "Dizel motorlu araçlarda yangın riski benzinli araçlara göre daha düşük olduğu için trafikte can güvenliği konusunda da tercih sebebi olmaktadır." değerlendirmesinde bulundu.

Ayrıca, dizel yakıt türünü kullanan araçların benzinli araçlara göre daha çevre dostu olduğunu aktaran Erkoç, "Aynı miktar yakıtla yüzde 20'ye varan bir oranla daha fazla enerji üretebilmeleri karbon ayak izini büyük ölçüde azaltıyor ve daha az karbondioksit üretimine sebep oluyor. Bu da dizel araçları benzinli araçlara göre doğaya karşı daha duyarlı yapıyor. Ayrıca ikinci el satış fiyatlarını da değerlendirdiğimiz zaman dizel motorlu araçların muadili olan benzinli araçlara göre daha yüksek fiyatlara satıldığını söyleyebiliriz." dedi.

Erkoç, elektrikli araç kullanımında tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de ciddi bir artış ivmesi olduğuna işaret ederek, şunları kaydetti:

"Dünyaca ünlü otomobil firmaları içten yanmalı motor üretimini azaltacağını duyururken, elektrikli araç çeşitliliği de artıyor. Elektrikli araçların sessiz ve çevre dostu olması, şarj istasyonlarının çoğalıyor olması da bu araçların tercih edilmesinde önemli bir sebep oluyor."

AA

Yazarımız Kim ?

AA