Merhaba sevgili İzmirliler. Biliyorsunuz buradan İzmir’in bisikletle imtihanı konulu birçok köşe yazdım, çizdim. Bisikletlilerin İzmir’de ne gibi sorunlarla karşılaştığını hep birlikte gördük. Gerek belediye başkanlarını eleştirdik, gerekse onların yaptığı güzel işleri sizlere duyurduk. Eski Başkan Aziz Kocaoğlu zamanında eleştirel çok köşe yazdım. Sayın Tunç Soyer başkanlığa gelince, içimi bir umut kaplasa da maalesef hala eleştirel yazılar yazmaya devam ediyorum. Bugün sizlere İzmir, bisiklet ve yeni tip koronavirüs temalı bazı konulardan bahsedeceğim. İlk etapta Bisikletli Ulaşımı Geliştirme Platformu’nun (BUGEP), önceki gün düzenlediği “Pandemi Sonrasında Bisikletli Ulaşımın Önemi” başlıklı online toplantıyı anlatmak istiyorum. İzmir, Ankara ve İstanbul’un ulaşım ile ilgili önemli isimlerini bir araya getiren BUGEP, oldukça faydalı bir toplantıya imza attı. Başından sonuna kadar takip ettiğim buluşmada, hem sorunlara değinildi hem de yapılacaklar bildirildi. Konuşulan konuların hepsi İzmir’in bisiklet kenti olma yolundaki hedefi için çok önemliydi.

YENİ BİSİKLET YOLLARI
Öncelikle İzmir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanı Mert Yaygel’in verdiği bazı bilgileri size aktarmak istiyorum. Yaygel, 2 ay içerisinde bisiklet kenti olma yolunda çalışmaların başlayacağını ifade etti. Yaygel, “Acil eylem planı ile 40 kilometre bisiklet yolu ekleyeceğiz. Bu yaz sonuna kadar tamamlanacak. 2021 yılında ise 50 kilometrenin daha tamamlanmasını hedefliyoruz. Biz İzmir için pop-up (geçici) bisiklet yolu yapmayı planlamıyoruz. Biz daha kalıcı çalışmalar hedefliyoruz. Kent merkezlerinde kalıcı bisiklet yolu yapacağız. Geçtiğimiz günlerde Başkanla kent merkezinde keşif amaçlı tur yaptık. Şöyle bir hedefimiz var. 3 şeritli yollarda taşıtlardan 1 şerit alacağız ve bu şeridi bisiklet yolu yapacağız. Bu kalıcı bir çalışma olacak. Bayramdan sonra hem paylaşımlı hem de paylaşımsız bisiklet yolları hayata geçecek” ifadelerini kullandı.

ŞİRİNYER BASMANE GARI BAĞLANTISI
Yaygel’in bisiklet yollarının yapılacağını ifade ettiği bölgelerden bazıları şöyle: “Girne Bulvarı, Gazi Bulvarı, Plevne Bulvarı, Cumhuriyet Meydanı, Küçükpark, Şirinyer.” Toplantıya katılım sağlayan bisikletlilerin en çok merak ettiği Buca konusunda konuşan Yaygel, Şirinyer ve Basmane Garı bağlantısını yapacaklarını da dile getirdi. Yaygel ayrıca 700 adet yeni bisiklet park yeri ve 400 adet ayak dayama aparatının merkezlere yerleştirileceğini söyledi. Bununla beraber Eurovelo bölgesinde ise 50 noktaya bisiklet pompası, 35 noktaya da bisiklet tamir alanı yapacaklarını ifade etti. Ulaşım Daire Başkanı Yaygel, küçük yaştaki çocuklara da farkındalık kazandırmanın öneminden bahsetti. Yaygel pilot birkaç okul seçeceklerini ve bu okulların çevresine bisiklet yolu yapacaklarını ifade etti. Çocukların okullara bisikletle gitmesini teşvik edeceklerini ve güvenliğin de zabıtalar tarafından sağlanacağını söyledi.

ÖNERİLER
Toplantıda önerilerini dile getiren Süslü Kadınlar Bisiklet Turu kurucu organizatörü Sema Gür’ün de birkaç ifadesine yer vermek istiyorum. Gür’ün çok güzel bulduğum önerileri şunlardı:
- Belediyelerin Sürekli Bisiklet Eğitim merkezi yapması
- Bisikletliler için şehir içi kamp alanı / misafirhane
- Pazar günleri bazı yolların trafiğe kapatılması
- Kamu spotları
- Sanat yoluyla görünür hale gelme
Buradan ben de Bisikletli Ulaşımı Geliştirme Platformu’ndan Sayın Mustafa Karakuş’a tüm sorunlarımızı ve düşüncelerimizi dile getirdiği için, Sayın Hüseyin Tekeli’ye de Buca konusunu ısrarla gündemden düşürmediği için teşekkürlerimi sunuyorum. Maalesef koronavirüs salgını son 3 ayda hayatımızı neredeyse kökten diyebileceğim bir biçimde değiştirdi. Pandemi sonrasında ulaşım alışkanlıkları da değişecek. Örneğin kendi adıma, toplu ulaşım araçlarını kullanmaktan aşırı derecede çekindiğimi söyleyebilirim. Zaten yaklaşık 63 gündür hiçbirisine binmiyorum. Maalesef toplu ulaşım araçları bu tip virüslerin bulaşma riskini arttırıyor. Bu nedenle de insanlar daha az kullanmaya başladı. Bisiklet, sosyal mesafeyi en iyi koruyan, bağışıklık sistemini güçlendiren, çevreye zarar vermeyen alternatif ulaşım biçimi. Bunu alternatiflikten kurtarıp, ilk tercih haline getirirsek dünyamız için her şey olumlu anlamda değişecektir. Umarım yetkililer sesimizi duyar, verilen sözleri yerine getirir. Bisikletle kalın…
TOPLANTIYA KATILANLAR Ankara Büyükşehir Belediyesi Bisiklet Alt Yapısı Koordinatörü Ali Onuralp Ünal İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanı Utku Cihan İzmir Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanı Mert Yaygel Ankara Bisiklet ve Doğa Sporları Derneği Başkanı Murat Yumrutaş Bisikletli Kadın İnisiyatifi – Bisiklet Gezgini Seçil Öznur Yakar VELESBİD Eskişehir Bisiklet Derneği Başkanı Rahime Çelen Bisikletliler Derneği Genel Başkanı Murat Suyabatmaz Bisikletli Kadın İnisiyatifi Seçil Zor Bisikletli Ulaşımı Geliştirme Platformu Mustafa Karakuş Süslü Kadınlar Bisiklet Turu Sema Gür Enverçevko Derneği Başkanı Feridun Ekmekçi Ulaşım Plancısı Erhan Öncü İTÜ İnşaat Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi Prof.Dr. Haluk Gerçek Şehir Plancısı Doç.Dr. Kevser Üstündağ Şehir Plancısı Müge Yorgancı
KORONAVİRÜS VE BİSİKLET SATIŞLARI Türkiye genelinde yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgını sonrası kalabalık içine girmekten çekinen vatandaşlar, toplu taşımadan uzak durmak için çabalıyor. Bu kapsamda da bisiklet ve motosiklet kullanımının arttığı ifade ediliyor. Konuyla ilgili görüşlerini aldığım bisiklet firması sahibi Hüsnü Sundu, salgınla beraber bisikletli ulaşımın öneminin arttığını dile getirdi. Sundu, “Bisiklet, toplu taşımadaki olası sağlık risklerini bertaraf etmek için en ideal çözüm. Bisikleti günlük yaşamında kullanmak isteyen kişilerin sayısında artış var yani portföyün bir kısmında herkeste şu algı oluştu geçen sene bu dönemdeki satışlarla şu anki satışlar arasındaki artışın farkının yüksek olduğu ifade ediliyor. Her ne kadar yüksek bir artış yoksa da sevindirici olan insanların artık günlük hayatında ulaşımını bisiklete yönlendirmesi oldu. Hollanda bunu 1954 yılında hayata geçirdi. Tabi sebepleri farklıydı. Onlar şehir içindeki araç kalabalığı ve otopark yokluğundan bu sisteme geçtiler” dedi. İzmir’in bisiklet kenti olarak değerlendirilip değerlendirilemeyeceğini sorduğumda ise Sundu, şunları söyledi: “İzmir’i bisiklet kenti olarak değerlendirebilir miyiz? O nitelendirmeyi yapmak için çok eksiğimiz var ancak diğer şehirlere oranla kesinlikle daha şanslıyız. Bu dönemde Sayın Tunç Soyer başkanımızın da bu konuya daha fazla önem verdiğini ve projelerinin olduğunu biliyorum.”
BAKAN’DAN MÜJDE Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, bugüne kadar bin 150 kilometre bisiklet yolu yapımına destek olduklarını ifade etti. Kurum, “Önümüzdeki süreçte hava kalitemizi korumak için yeşil yürüyüş yollarına ve bisiklet yollarına ağırlık vereceğiz. Bugüne kadar yerel yönetimlerimiz tarafından bin 150 kilometre bisiklet yolu yapımına destek olduk. 2023 yılı sonuna kadar ülke genelinde bisiklet yolu ağını 3 bin kilometreye çıkaracağız. Bisiklet yollarımız böylece şehir içlerinde ulaşıma entegre olacak, şehirler arasında da özellikle bisiklet turizmine ve ulusal, uluslararası spor organizasyonlarına hizmet verecek. Ayrıca Avrupa Bisiklet Yolları Ağı'na (EuroVelo) ülkemizin de entegrasyonunu sağlamış olacağız.”
DÜNYADA KOVİD-19 VE BİSİKLET İtalya, Kovid-19 salgınıyla mücadele ederken, toplu taşıma araçlarına alternatif olarak hava kirliliği düşürmek adına kentlerde yaşayanların bisiklet kullanımını teşvik için ‘500 euro’ya kadar yardımda bulunmayı planlıyor. Bu bana kalırsa çok ama çok önemli bir rakam. Bununla beraber sadece bisiklet değil aynı zamanda mobilet, elektrikli bisiklet, kaykay ve trotinet alanlar da bu mali yardımdan yararlanabilecek. Kampanyanın 31 Aralık’a kadar geçerli olması bekleniyor. Umarım bizde de bu tip çalışmalar yapılır. Bununla birlikte Londra’dan Technavio adlı bir araştırma şirketi; Avrupa'daki e-bisiklet pazarının 2020-2024 döneminde 2350,6 bin adet ile büyümeye hazırlandığını ifade ediyor. Hali hazırda yıllık büyüme oranında da yüzde 12’nin üzerinde bir artış var. Önceki günlerde de Atina Belediye Başkanı kamusal alanı arabalardan “özgürleştireceğini” söyledi. Paris ise kentin koronavirüs öncesi trafik ve kirlilik seviyelerine dönmesinin söz konusu olmadığını söyledi. Berlin’de, neredeyse bir gecede 22 mil (22 km) yeni bisiklet şeridi ortaya çıktı. Dünyada, Dublin'den Sidney'e kadar şehirler ve boş sokaklar yetkililere büyük ölçekli projeleri uygulama ve hızlandırma fırsatı verdiği için bisikletçiler ve yayalar lehine radikal bir şekilde yeniden planlama şansı ortaya çıkıyor. Ülkemizde de Ankara, İzmir ve İstanbul’da pandemi nedeniyle bisiklet konusu yerel yönetimlerde öne çıktı.
SALGIN SIRASINDA BİSİKLET KULLANMAK GÜVENLİ Mİ? Uzmanlar bu soruya evet yanıtını veriyor. Ama sosyal mesafeyi korumanız şart. Eğer dışarı çıkmanız gerekiyorsa, ulaşım aracı olarak bisiklet kullanmanız en güvenlisi. Yine de bir süre evde kalmak daha iyi olacaktır. Biliyorsunuz, insanlar bir araya geldiğinde ve birileri hapşırdığında veya öksürdüğünde, damlacıklar insanların dokunduğu ya da yakınlarındaki nesnelere bulaşır ve sonra bunlar aracılığıyla diğer insanlara geçer. Bu nedenle bir bisikleti tek bir kişi kullanmalıdır. Ayrıca şu sıra pedallamak için en iyi plan, dışarı çıkıp yalnız kullanmak ve açık havada, kalabalık olmayan alanları tercih etmeye çalışmaktır. Ayrıca, rotanın daha az kalabalık olacağı bilinen yollardan oluşturulması en sağlıklısı olacaktır.
İzmir ve Bisiklet