Geçtiğimiz gün Alsancak çimlerde otururken bir üniversite öğrencisi yanımıza gelerek “Kokoloji” adı verilen bir testten bahsetti ve bu soruları yaptığı fanzin formatında satarak, kendi bütçesine katkı sağladığını anlattı. Öncelikle yanımıza oturdu ve bize 5 soru sordu. Bu soruları daha sonra Kokoloji’ye göre yorumlayarak kişiliğimiz hakkında çıkarımlarda bulundu. Ve bu çıkarımların neredeyse hepsi doğruydu. Bu nedenle ben de bugün Japon bilim insanları Isamu Saito ve Tadahiko Nagao tarafından hazırlanan bu testi sizlere anlatmak istedim. Bir oyun olarak kabul edebileceğimiz Kokoloji bakalım neymiş. Kokoloji, Waseda ve Rissho üniversitelerinde profesör olan Isamu Saito ve Tadahiko Nagao tarafından geliştirilmiş bir tür kendini keşfetme oyunudur. Kelimenin kaynağı Japonca akıl ve ruh manalarına gelen kokorodan gelmektedir. Şubat 2006 itibarıyla Türkçeye de çevrilmiş bu isimle bir kitap da bulunmaktadır.
Profesör Saito hazırladıkları oyunla alakalı şu sözleri kullanıyor: “Medyanın çok az bir bölümü iç dünyamızı keşfetmeye ve anlamaya ayrılmış durumda. İç gözümüzü açmak ve bu gözün görüşünü keskinleştirmek için tasarlanmış psikolojik oyunlar bunun bir türü. Psikoloji bilimi insanlara zihin üzerinde çalışmayı ve zihni anlamayı sağlar ama her bilim dalı gibi uzmanlaşmamış kişileri uzak tutacak özel kelime haznesini öğrenebilmek çok zorlu çalışma ve azimli öğrenciler ister Kokoloji psikoloji bilimi temel alınarak ama eğlenceli ve kolay bir yaklaşımla herkesin anlayabileceği bir oyundur.”
İLETİŞİM ARACI
Kokoloji aynı zamanda bir iletişim aracı olarak da işe yarayabilir. Keza bize kokoloji testini uygulayan arkadaş, tanımak istediğiniz insanlarla özellikle de -şakayla karışık- flörtlerde bu oyunu oynamanın çok işe yaratacağını dile getirdi. Bildiğiniz gibi çoğu insanda psikolojik test kavram, karanlık ya da ürkütücü duygular uyandırır. Fakat bunu bir oyun haline getirdiğimiz zaman bu deneyim daha az ürkütücü hatta eğlenceli bir hale gelir. Saito’ya göre tüm bu özellikler, bu oyunu arkadaşlar ve sevgililer arasındaki iletişim boşluklarını dolduran, yakınlaştıran ve birbirlerini daha iyi anlamalarını sağlayan, başka şekilde ve zamanda olsa açılmasından utanılacak, çekinilecek konular açan bir araç yapar.
KİTAP HAKKINDA
2006’da Türkçeye kazandırılan Kokoloji kitabı içeriğinde 53 oyun barındırıyor. Kitabın tanıtım bülteninde ise şu ifadeler kullanılmış: “Japonya’da 4 milyon satıldı, Amerika’da bestseller oldu. İngiltere, Fransa, Almanya, Avustralya, Kanada, İspanya, Belçika, Hollanda’nın da aralarında olduğu 15 ülkede yayımlandı. Japonya’da geliştirilen oyun, yayımlandığı ülkelerde çılgınlık boyutlarına ulaşan bir ilgi gördü ve büyük bir hayran kitlesi yarattı. Hepimiz kendimizi bilmeyi ve anlamayı isteriz. Ama bu gizemi çözecek şey nedir? Bunun tam olarak bir cevabı var mıdır? Yüzyıllardır edebiyat, sanat, felsefe, bilim bunun cevabını arıyor. Kokoloji, psikoloji profesörü Isamu Saito ve Tadahiko Nagao tarafından geliştirilen, temel psikolojik gerçeklere dayanarak hazırlanmış bir tür kendini keşfetme oyunu. Aşk, cinsellik, iş, ev, dostluk, aile, kısacası her şeyle ilgili 53 oyun.
KUTU
AKLINIZA İLK GELEN ÖNEMLİ